وبلاگ رسمی روزنامه آسیا

وبلاگ رسمی روزنامه آسیا

مجموعه مقالات رسمی روزنامه آسیا در زمینه اقتصاد و سیاست
وبلاگ رسمی روزنامه آسیا

وبلاگ رسمی روزنامه آسیا

مجموعه مقالات رسمی روزنامه آسیا در زمینه اقتصاد و سیاست

روزهای سرنوشت‌ ساز برجام ، ‌‌ حسن فتحی





شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز باید در مورد پیش‌نویس قطعنامه ایرا‌ن و گروه 1+5 درباره پی. ام. دی تصمیم‌گیری کرده و با اتخاذ یک تصمیم قاطع و عاقلانه برای همیشه حکم به بسته شدن این پرونده بدهد.

از روزی که برجام در وین به تصویب و تائید رسید، گام‌های اساسی برای اجرایی شدن آن برداشته شد که از آن جمله تصویب قطعنامه شماره 2231 در شورای ا‌منیت سازمان ملل برای الزام‌آور بودن توافقات وین بود. ولی برای نهایی‌ شدن توافق‌ها و بر‌داشتن تحریم‌هایی که بر روابط ایران با جامعه جهانی سایه انداخته، نیاز به اقداماتی بود که از جمله آنها بسته شدن پرونده پی. ام. دی و تائید اقدامات ایران در زمینه راستی‌آزمایی از سوی آژانس است.

اگرچه از ز‌مان امضای توافق وین تا مقطع کنونی، اقدامات موثری از سوی طرفین برای اعتماد‌سازی صورت گرفته، اما گام نهایی با بسته شدن پرونده پی. ام. دی برداشته شده و راه برای لغو تحریم‌ها هموار می‌شود تا ایران و جامعه جهانی بدون دغدغه و محدودیت قدم به وادی رابطه حداکثری و تقویت دوستی و روابط بگذارند.

امروز روز بررسی و یا در حقیقت تائید و تصویب پیش‌نویس قطعنامه ایران و گروه 1+5 در شورای حکام آژانس است که باید از آن به عنوان آخرین گام و یا گام نهایی در راستای تعامل و توافق نام برد. ایران در این مدت در عمل نشان داده که به تعهدات خود پایبند بوده و در راستای اجرایی شدن برجام گام برداشته است؛ در حالی که این شبهه به وجود آمده که برخی از طرف‌ها از اجرای تعهدات خود شانه خالی کرده و یا درصدد حاشیه‌سازی برآمده‌اند. هرچند شواهدی دال بر این مساله وجود نداشته و تمامی آنچه از سوی دلواپس نمایان و منتقدان غیر منصف عنوان می‌شود، ذهنیات و باورهایی است که بر برخی اظهار نظرها و مسائل غیر واقعی متکی است، اما باید بر این مساله تاکید کرد که برجام زمانی اجرایی می‌شود که تمامی طرفین به تعهدات خود عمل کرده و مانع سنگ‌اندازی و حاشیه‌سازی‌های افراد مغرض و مختلف شوند.

مهر تائید امروز شورای حکام بر پیش‌نویس قطعنامه مشترک ایران و گروه 1+5 را باید گام نهایی بر سال‌ها کشمکش بین تهران با آژانس و جامعه جهانی به حساب آورد که امید می‌رود با بسته شدن پرونده پی. ام. دی  راه را برای لغو تحریم‌ها هموار سازد.

   

   

    

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.