وبلاگ رسمی روزنامه آسیا

وبلاگ رسمی روزنامه آسیا

مجموعه مقالات رسمی روزنامه آسیا در زمینه اقتصاد و سیاست
وبلاگ رسمی روزنامه آسیا

وبلاگ رسمی روزنامه آسیا

مجموعه مقالات رسمی روزنامه آسیا در زمینه اقتصاد و سیاست

فرصت طلایی برای خرید مسکن ، محمدرضا محمدی





بازار مسکن همچنان در رکود به سر می‌برد و به رغم نشانه‌هایی که از آمار و اطلاعات ماه آبان و رشد 4‌/‌4 درصدی نسبت به ماه مشابه می‌بینیم ، ثبات در بازار مسکن حاکم است و طبعا با توجه به قراین موجود در چند ماه آینده به‌رغم رشد احتمالی حجمی، فروش مسکن در زمستان به طور کامل از رکود خارج نخواهد شد، بنابراین زمستان امسال یک فرصت طلایی برای خرید مسکن است.

عموما دو گروه برای خرید مسکن اقدام می‌کنند: گروه اول کسانی‌اند که مسکن به عنوان یک سرپناه برای آنها تلقی می‌شود و می‌خواهند آپارتمانی بخرند و در آن سکونت کنند و گروه دوم کسانی هستند که در بازار مسکن سرمایه‌گذاری می‌کنند و مسکن به عنوان یک کالای سرمایه‌ای تلقی می‌شود.

چرا خرید مسکن در زمستان 94 بهترین زمان خرید است و می‌توان از آن به عنوان فرصت طلایی یاد کرد؟ دلایل زیادی دارد که ما خرید مسکن در زمستان امسال را زمان مناسبی بدانیم و مردم را تشویق کنیم که از این فرصت برای خرید اقدام کنند:

اول: اولین مساله قیمت مسکن است. یکی از مشکلات خریداران مساله قیمت است. بالا بودن قیمت امکان خرید را از خریدار احتمالی سلب می‌کند. با توجه به رکودی که در بازار حاکم شد و همچنین عرضه زیاد مسکن در بخشی از مناطق ایران و تهران، قیمت مسکن به حداقل ممکن رسیده است، شاید بتوان گفت که قیمت مسکن بیش از این پایین نخواهد آمد. آمار نشان می‌دهد که قیمت مسکن از حباب خالی شده و به کف قیمت رسیده است و طبعا در رکود سه ساله اخیر قیمت به حداقل ممکن رسید، بنابراین انتظار کاهش قیمت خرید مسکن احتمال چندان درستی برای ماه‌های آینده و سال جدید نخواهد بود.

بنابراین کسانی که تاکنون منتظر پایین‌آمدن قیمت مسکن یا ثبات در بازار قیمتی مسکن بودند، می‌توانند از این فرصت استفاده کنند و خانه مورد نظر خود را خرید کنند، چراکه قیمت واحد مسکونی از این مقدار پایین‌تر نخواهد آمد.

دوم: آمارشهرداری از کاهش صدور پروانه‌های ساخت در یک سال اخیر حکایت دارد. کاهش 50 درصدی صدور پروانه زنگ خطری برای آینده مسکن است. در دو سال اخیر به دلیل رکود بازار، رغبتی برای ساخت و ساز وجود نداشت. بسیاری از سازندگان و انبوه‌سازان در چنین وضعیتی ترجیح دادند که ساخت و ساز نکنند. با توجه به اینکه ما سالانه حدود 800 هزار ازدواج داریم، حداقل باید همین حدود واحد مسکونی جدید داشته باشیم اما آمارها نشان می‌دهد که ما نصف این رقم را هم نمی‌توانیم تولید کنیم، بنابراین عرضه کمتر از تقاضا است.

سوم: بازار عرضه و تقاضای مسکن در ایران متوازن نیست و هیچ آماری نمی‌تواند پیش‌بینی درستی از وضعیت تقاضای پنهان مسکن و عرضه آن به دست دهد، بنابراین چه بسا در آینده نزدیک افرادی که سال‌ها منتظر کاهش قیمت بودند به سمت خرید بروند و باعث تحریک بازار مسکن شوند و چون عرضه به اندازه تقاضا وجود ندارد، طبعا باید با افزایش قیمت در نیمه دوم سال آینده روبه‌رو شویم.

هرگاه توازن بین عرضه و تقاضا به‌هم ریزد، ما با تورم روبه‌رو می‌شویم و نرخ قیمت آپارتمان افزایش می‌یابد. اما این افزایش در کوتاه مدت اتفاق نمی‌افتد. بنابراین امکان افزایش قیمت مسکن در زمستان 94 بسیار بعید است اما احتمال دارد در نیمه دوم سال 95 شاهد افزایش قیمت مسکن شویم. برای اینکه یخ بازار مسکن با تحولات اقتصادی و سیاسی روزهای اخیر آرام‌آرم در حال آب شدن است. طبعا زمانی که توازن عرضه و تقاضا به‌هم بریزد قیمت مسکن افزایش پیدا می‌کند. در حال حاضر ما با مازاد تولید مسکن در بخش‌هایی از ایران روبه‌رو هستیم تا زمانی که این مازاد فروخته نشود و یک توازن نسبی برقرار نگردد، طبعا ما شاهد افزایش قیمت نخواهیم بود، بنابراین مردم می‌توانند از مازاد تولید به نفع خود استفاده کنند و واحد مسکونی مورد نظر خود را خرید کنند.

چهارم: بسیاری از انبوه‌سازان و سازندگان واحدهای مسکونی به دلیل نداشتن نقدینگی بخشی از مازاد تولید را پایین‌تر از قیمت بازار عرضه می‌کنند، به همین دلیل شاید فرصت مناسبی برای خرید آپارتمان باشد. طبعا وقتی حجم نقدینگی در بازار تامین شود، سازنده حاضر نمی‌شود زیر قیمت بفروشد. بنابراین کسانی که تمایل به خرید برای سکونت یا حتی سرمایه‌گذاری بلندمدت حداقل سه ساله را دارند، می‌توانند از این فرصت استفاده کنند.

پنجم: دولت برای خروج از رکود بازار برنامه‌های کوتاه‌مدتی ارائه می‌کند که در حکم مسکن‌های موقتی است. پرداخت وام مسکن تا سقف 60 میلیون و 10 میلیون وام جعاله در این بازار می‌تواند حداقل در شهرستان‌ها محرک‌های خوبی برای خروج از رکود به شمار آید. بنابراین مردم در این موقعیت می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند، چراکه در وضعیت دیگر امکان لغو برنامه تسهیلات خرید مسکن وجود دارد.

ششم: تنوع و تکثری که در مازاد تولید مسکن در ایران طی سه اخیر به وجود آمد، امکان انتخاب بیشتری برای مردم فراهم کرد. تقریبا در همه مناطق تهران و حتی ایران آپارتمان‌هایی با متراژهای مختلف در موقعیت‌های مختلف وجود دارد. مردم باید از این فرصت به نفع خود استفاده کنند. متراژ، طبقه، منطقه، قیمت و امکانات واحدهای مسکونی در شرایط فعلی بسیار متنوع است و خریدار می‌تواند از بین گزینه‌های مختلف یکی را انتخاب کند.

هفتم: همراهی فروشندگان با خریداران در رکود بازار مسکن نیز از جمله عوامل مثبتی است که می‌تواند شرایط را برای خرید فراهم کند. در شرایط فعلی برخی از فروشندگان حاضر به تهاتر نیز هستند. در شرایط عادی طبیعی است مالک به دنبال نقدینگی باشد، اما در زمان رکود مالک مایل است بخشی از ثمن معامله را با ملک و خانه کلنگی یا حتی اتومبیل تهاتر کند.

اگر شما قصد خرید مسکن دارید از این فرصت طلایی با توجه به عوامل یاد شده برای خانه‌دارشدن استفاده کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.