وبلاگ رسمی روزنامه آسیا

وبلاگ رسمی روزنامه آسیا

مجموعه مقالات رسمی روزنامه آسیا در زمینه اقتصاد و سیاست
وبلاگ رسمی روزنامه آسیا

وبلاگ رسمی روزنامه آسیا

مجموعه مقالات رسمی روزنامه آسیا در زمینه اقتصاد و سیاست

پرهیز از خودتحریمی ، حسن فتحی





هیات‌های ایرانی با نمایندگان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین درحال مذاکره برای حل‌و‌فصل نهایی برجام و برداشتن گام‌های پایانی برای  اجرایی شدن این توافقنامه از اول سال میلادی جدید است.

با امضای برجام، راه جدیدی پیش روی ایران و جامعه جهانی گشوده شده تا دور جدید فعالیت‌های خود را در زمینه‌های مختلف آغاز کرده و با لغو تحریم‌ها قدم به مرحله جدیدی از همکاری و تعامل بگذارند. زیرا هم ایران مصمم به خروج از زیر سایه تحریم‌هاست و هم اینکه جامعه جهانی خصوصا غربی‌ها در تلاش هستند راهی به بازار ایران یافته و به شریک قابل اعتمادی تبدیل شوند.

در سال‌هایی که از آغاز تحریم‌ها می‌گذرد بازارهای ایران بنا به دلایلی در اختیار چینی‌ها قرار گرفته و مملو از اجناس نامرغوب شد که نارضایتی مردم را در پی داشت. لذا امروزه که راه برای لغو تحریم‌ها و گشوده شدن مسیر برای سرمایه‌گذاری خارجی و مشارکت آنها در پروژه‌های داخلی مهیا شده، باید با ترسیم نقشه راه، مشخص شود که قرار است به کجا برویم و چگونه باید این راه را طی کنیم؟

یکی از مسائلی که در این مسیر می‌تواند مشکل‌ساز شود، مساله‌سازی از سوی دلالان تحریم و آنهایی است که از تحریم‌ها بهره‌مند شده و ایران را به بازار کالاهای نامرغوب چینی و روسی تبدیل کرده‌اند. به همین دلیل باید هشیار بوده و اجازه ندهیم این‌بار «خودتحریمی» برایمان مشکل ایجاد کرده و اجازه خروج از بحران ناشی از تحریم‌ها را ندهد.

آنهایی که روزگاری تحریم‌ها را ناکارآمد خوانده و قطعنامه‌ها را بی‌اثر می‌دانستند امروزه مایل به پایان ناملایمات و بازگشت آرامش به اقتصاد و سیاست ایران نیستند، لذا با کارشکنی و مساله‌سازی تلاش می‌کنند مانع شکل‌گیری روند رو به جلوی اقتصاد و عبور از تحریم‌هایی شوند که رهایی از آن به نفع ملت ولی به ضرر این باندها و گروه‌هاست. در چنین شرایطی با حاشیه‌سازی علیه سرمایه‌گذاران خارجی و آنهایی که در صدد حضور فعال در اقتصاد و جامعه اقتصادی ایران هستند، می‌توانند ایران را دچار خودتحریمی کرده و برای همیشه سایه تحریم‌ها را بر سر ایران باقی بگذارند. خود تحریمی بلایی است که می‌تواند ایران را بار دیگر در چرخه مشکلات لاینحل اقتصادی قرار داده و به استمرار دورانی بینجامد که هنوز هم گرفتارش هستیم. لذا با درایت و هماهنگی و اولویت‌بندی‌ها قادریم مشکلات را برطرف کرده و جاده را برای خروج از بن‌بست اقتصادی هموار سازیم.