وبلاگ رسمی روزنامه آسیا

وبلاگ رسمی روزنامه آسیا

مجموعه مقالات رسمی روزنامه آسیا در زمینه اقتصاد و سیاست
وبلاگ رسمی روزنامه آسیا

وبلاگ رسمی روزنامه آسیا

مجموعه مقالات رسمی روزنامه آسیا در زمینه اقتصاد و سیاست

آیا بنگاه‌های مسکن بنگاه‌های فعال اقتصادی هستند؟ - محمدرضا محمدی


بنگاه‌های مسکن یا مشاوران املاک، حلقه اتصال میان مالک و خریدار در بازار مسکن هستند. اما آیا این وظیفه به شکل سیستماتیک و ساختارمند اجرا می‌شود و آیا به‌راستی بنگاه‌های مسکن در زمان ما نقش یک بنگاه اقتصادی را بازی می‌کنند؟

از آنجایی که اقتصاد مسکن با اقتصاد ملی ارتباط نزدیکی دارد و در حقیقت افت و خیزهای اقتصادی صنعت ساختمان بر اقتصاد کلان تاثیر مستقیم می‌گذارد، رشد و شکوفایی اقتصاد مسکن با خرید و فروش املاک تعیین می‌شود، بنابراین اگر مشاوران املاک نقش و وظیفه خود را به عنوان یک بنگاه اقتصادی به خوبی ایفا کنند، بی‌تردید بر رشد و توسعه اقتصاد ملی تاثیر مستقیم می‌گذارند.

در ایران بیش از صدهزار بنگاه مسکن در زمینه خرید و فروش ملک و آپارتمان فعالیت می‌کنند، اما کمتر به نقش و اهمیت خود در رشد و توسعه اقتصاد آگاهند.

شاید اغراق‌آمیز نباشد که بگوییم بنگاه‌های املاک در عین حال که یکی از عوامل رشد فروش مسکن به شمار می‌آیند یکی از عوامل رکود مسکن در ایران هستند، زیرا صاحبان این بنگاه‌ها و افرادی که به عنوان مشاور در آنجا فعالیت دارند حرفه دلالی را بسیار ساده و ابتدایی تلقی کرده‌اند. از همین رو هر کس در هر زمان و هر مکانی امکان ورود به این حرفه مهم را دارد.

اگر آمار 120 هزار بنگاه مسکن را قبول داشته باشیم و بدانیم که درهر بنگاه به طور متوسط 3 نفر مشغول به کار هستند، بالغ بر 360 هزار نفر مستقیما در زمینه خرید و فروش مسکن فعال می‌باشند. با آموزش این تعداد از افراد می‌توان اتفاق خوبی را در زمینه فروش مسکن رقم زد؛ اما آمارها نشان می‌دهد که برخی از اینها در زمان رکود حتی نتوانستند یک واحد مسکونی بفروشند.

مشاور املاک باید مشتری بسازد نه اینکه در دفتر خود به انتظار مشتری دست به نقد بماند. این مساله را بسیاری از مشاوران املاک نمی‌دانند. به همین دلیل کانون سردفتران و دفتریاران به اشتباه، نقش این گروه فعال اقتصادی را نادیده می‌انگارند و تصور می‌کنند مشاوران املاک خریدار را به فروشنده معرفی می‌کنند و حق دلالی خود را می‌گیرند.

بازاریابی و فروش که وظیفه اصلی هر مشاور املاک است در این حرفه کاملا فراموش شده است. تعدادی از افراد که عموما بازنشسته دولتی هستند و یا جوانان جویای کار، ساده‌ترین راه را برای کسب درآمد همکاری با بنگاه‌های مسکن می‌دانند و سعی می‌کنند با این حرفه امرار معاش کنند، اما دریغ از گوشه چشمی به فراگیری اصول و فنون بازاریابی و فروش مسکن.

مشاوران املاک با آموزش اصول بازاریابی و فروش می‌توانند اتفاق مبارکی را در اقتصاد مسکن رقم زنند اما گویا نه خود به این مساله باور دارند و نه مدیران چنین برنامه‌ای را در دستور کار خود دارند. گویا بنگاه املاک مکانی برای سرگرمی و تفریح و گاهی هم کسب درآمد خدادادی است.

چرا بنگاه‌های املاک برای خروج از بن بست فروش، هیچ اقدامی نمی‌کنند؟ چرا مدیران مسئول راهکاری برای خروج از وضعیت فروش ارائه نمی‌کنند؟ چرا برای این گروه از افراد که می‌توانند نقش فعالی در اقتصاد مسکن داشته باشند کلاس‌های حرفه‌ای بازاریابی و فروش به‌جز کلاس‌های دانشکده املاک برگزار نمی‌شود؟

هم‌اکنون بیش از 80 درصد مشاوران املاک به مقوله‌ای به نام بازاریابی و بازارسازی اصلا فکر نمی‌کنند و نمی‌دانند که راهکار اصلی برای کسب درآمد، ایجاد بازار و فراهم کردن زمینه‌های لازم برای فروش است. بسیاری از مشاوران املاک حتی قدرت مذاکره فروش را ندارند و نمی‌توانند برای افرادی هم که به آنها مراجعه می‌کنند راهکار مناسبی برای خانه‌دارشدن ارائه کنند. این نوع رفتار غیرحرفه‌ای نه‌تنها به بازار مسکن و فروش ضربه می‌زند، بلکه به وضعیت درآمدی آنها نیز آسیب وارد می‌کند.

مشاور املاکی که می‌تواند با بازاریابی و بازارسازی زمینه‌ها را برای فروش و کسب درآمد بیشتر فراهم کند، متاسفانه در بنگاه املاک منتظر آمدن مشتریانی است تا نیاز خود را به او اعلام کنند و در صورتی که او در فایل شخصی، ملکی با مشخصات فرد مورد نظر داشته باشد آن را به ساده‌ترین شکل ممکن معرفی کنند. به عبارت دیگر خرید و فروش در بنگاه‌های املاک بیشتر به صورت اتفاقی صورت می‌گیرد و هیچ برنامه‌ای برای فروش وجود ندارد.

حال آنکه بسیاری از جوانان با هوش که این روزها در بنگاه‌های املاک فعالیت می‌کنند می‌توانند برای هر ملک یک پلن اختصاصی طراحی کنند و با طرح و نقشه از قبل طراحی‌شده اقدام به بازاریابی و فروش کنند. بنگاه‌های املاک می‌توانند بنگاه‌های اقتصادی فعال تلقی شوند مشروط بر اینکه مدیران و مسئولان محترم امکان آموزش حرفه‌ای و فراگیری اصول و قواعد بازاریابی و بازارسازی را برای آنها فراهم کنند و آنها را از این وضعیت بیمارگونه نجات بخشند.

مشاور املاک مانند مشاور روانشناسی یا مشاور حقوقی نقش مهمی در سروسامان بخشیدن وضعیت اجتماعی و اقتصادی دارد. در این میان تنها گروهی از مشاوران با هوشمندی و به صورت فرادا این مهم را انجام می‌دهند و سعی می‌کنند بازارهای مختلف مسکن برای گروه‌های مختلف جامعه ایجاد کنند و همین اندک رونقی که در این کسب‌وکار است مرهون زحمات شخصی این گروه از مشاوران است.

در صورتی که وظیفه مدیران مسئول، آموزش، کنترل، نظارت و ارتقای سطح کسب و کار است. مسئولان باید مشاوران املاک را نسبت به نقش و وظیفه مهمی که بر عهده دارند آگاه کنند تا این گروه از فعالان اقتصادی بتوانند نقش و وظیفه خود را برای رشد و شکوفایی اقتصاد مسکن به خوبی ایفا کنند.

#بنگاه_مسکن  #بازاریابی   # بازار_سازی   #فعالان_اقتصادی   #مشاوران_املاک   #کسب و #کار  #شکوفایی_اقتصادی