وبلاگ رسمی روزنامه آسیا

وبلاگ رسمی روزنامه آسیا

مجموعه مقالات رسمی روزنامه آسیا در زمینه اقتصاد و سیاست
وبلاگ رسمی روزنامه آسیا

وبلاگ رسمی روزنامه آسیا

مجموعه مقالات رسمی روزنامه آسیا در زمینه اقتصاد و سیاست

پاسداری از تولید ایرانی، حسن فتحی





اخباری که از قاچاق کالا منتشر می‌شود بسیار نگران‌کننده بوده و برای تولید داخلی خطرناک است، زیرا کالای قاچاق بزرگ‌ترین لطمه را به کارآفرینی و بهینه‌سازی وارد آورده و مانع شکل‌گیری یا تقویت تولید داخلی می‌شود. زمانی که گفته می‌شود حجم قاچاق کالا در کشور به بیش از ده‌ها میلیارد رسیده، باید فاتحه تولید و کارآفرینی را خواند، زیرا در چنینی شرایطی این سوال مطرح می‌شود که آیا با چنین حجمی از قاچاق، حرکت در مسیر تولید و سرمایه‌گذاری در زمینه تولید و بهره‌وری مقرون به صرفه است یا نه؟

در روز‌های اخیر از مسائلی که مورد تاکید قرار گرفته عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی در کنار برنامه‌ریزی دولت برای دوران پساتحریم و تلاش برای ایجاد تغییر در مناسبات تجاری ایران با جهانیان است.

در این راستا، وزیر صنعت ضمن درخواست برای جلوگیری از واردات کالاهای وارداتی آمریکایی بر توانمندسازی اقتصاد تاکید ورزیده و وزیر امور خارجه از آمریکایی‌ها می‌خواهد به شرکای تجاری ایران تضمین بدهند مانع تجارت آنها با ایران نشوند. از دیگر تحولاتی که نشانه تلاش برای پویاسازی اقتصاد است، باید به اعزام رایزن بازرگانی به کشورهای اروپایی اشاره کرد که می‌تواند در راستای تغییر مناسبات تجاری مثمرثمر واقع شود.

عصر جدید اقتصادی زمانی می‌تواند با موفقیت همراه باشد که تولید با کیفیت داخلی در سرلوحه اقدامات قرار گرفته و به آن بها داده شود.

امروزه زمان عبور از شعار‌ها و پرداختن به واقعیت‌های ملموس است تا اقتصاد به حرکت درآمده و به دوران واردات بی‌رویه کالاهای نامرغوب خاتمه داده شود. در این روند آنچه اهمیت می‌یابد جلوگیری از قاچاق کالا و پاسداری از تولید ایرانی است تا  روحیه کارآفرینی و بهینه‌سازی احیا شده و ایران و ایرانی جایگاهی در شان خود بیابند.

اگر آنچه مورد تاکید بوده اجرایی شود یا تولید باکیفیت در اولویت قرار گرفته و موانع اساسی در راه قاچاق کالا ایجاد شود اقتصاد، نفس راحتی کشیده و قادر خواهد بود از رکود خارج شده و راه را برای رسیدن به سازمان تجارت جهانی هموار سازد. هرچند تحقق این خواسته چندان آسان نیست، اما در سایه برنامه‌ریزی و دارابودن نقشه راه، این مساله امکان‌پذیر شده و با موفقیت همراه خواهد بود.