وبلاگ رسمی روزنامه آسیا

وبلاگ رسمی روزنامه آسیا

مجموعه مقالات رسمی روزنامه آسیا در زمینه اقتصاد و سیاست
وبلاگ رسمی روزنامه آسیا

وبلاگ رسمی روزنامه آسیا

مجموعه مقالات رسمی روزنامه آسیا در زمینه اقتصاد و سیاست

پوتین و اجلاس تهران ، حسن فتحی





تهران امروز میزبان تنی چند از سران کشورهای گازی است که قرار است در اجلاسی به بررسی وضعیت گاز و بازار تولید و صادرات آن بپردازند. در میان سران کشورهایی که در این اجلاس حضور دارند به نظر می‌رسد ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده و حضورش در تهران علاوه بر تقویت مجمع کشورهای صادرکننده گاز، سبب جلب نگاه جهانی به این دیدار و ملاقات‌ها شود، زیرا در کنار اهمیتی که روسیه به عنوان یک کشور نفت‌خیز و صادرکننده گازدار است، موقعیت و جایگاه این کشور در منطقه و جهان بر کسی پوشیده نبوده و نیاز به بیان و تشریح ندارد.

حضور پوتین در تهران در وضعیت ناگواری که اروپا و خاورمیانه در آن گرفتار آمده می‌تواند منجر به هماهنگی بیشتر میان تهران و مسکو در راستای مقابله و مبارزه با تروریسمی شود که جهان را فراگرفته و هر آن از یک کشور سر برمی‌آورد.

ایران و روسیه دو کشور همسایه هستند که علایق مشترکی در زمینه‌های مختلف داشته و در فعالیت‌های ضد تروریستی خصوصا در سوریه هماهنگ بوده و دارای اهداف مشترکی هستند. اگرچه در نشست‌های وین که در سطح وزرای امور خارجه برگزار شد شاهد تفاهم و همفکری دو کشور بودیم، اما سفر پوتین به تهران نیز غنیمت شمرده شده و سبب گردیده دو کشور از نزدیک در سطح سران به تبادل‌نظر و تشریح دیدگاه‌ها بپردازند.

روسیه در سیاستی که علیه تروریسم در پیش گرفته، درصدد است با قاطعیت به پیش رفته و با قلع و قمع تروریست‌ها زمینه ریشه‌کنی آنها را فراهم آورد. اگرچه صرفا مساله تروریسم و داعش عامل سفر پوتین به تهران نبوده و مسائل دیگری نیز در این دیدار مورد توجه طرفین است اما این واقعیت را باید پذیرفت که در مقطع کنونی، بازگشت آرامش و امنیت به این منطقه اهمیت بسیاری داشته و باید به اولویت کشورهای نه‌تنها منطقه خاورمیانه بلکه تمامی کشورهای جهان تبدیل شود، زیرا تروریسم لجام‌گسیخته کنونی فاقد وطن بوده و برای تحقق خواسته خود و پیشبرد اهدافش حاضر به دست‌زدن به هر اقدامی است. در این شرایط است که می‌توان به اهمیت نزدیکی تهران و مسکو پی برده و آن را سبب تقویت جبهه ضدتروریسم دانست. جبه‌هایی که نباید منحصر به ایران و روسیه شده و یا محدود به سوریه و عراق شود، بلکه برای مهار تروریسم باید این جبهه تقویت شده و ماهیتی بین‌المللی یافته و تمامی کشورها و ملت‌هایی را شامل شود که با تهدید تروریسم مواجه هستند.