وبلاگ رسمی روزنامه آسیا

وبلاگ رسمی روزنامه آسیا

مجموعه مقالات رسمی روزنامه آسیا در زمینه اقتصاد و سیاست
وبلاگ رسمی روزنامه آسیا

وبلاگ رسمی روزنامه آسیا

مجموعه مقالات رسمی روزنامه آسیا در زمینه اقتصاد و سیاست

اقتصاد ملی، فصل مشترک دولت و مجلس ، محمدرضا محمدی






بی‌تردید همراهی و همدلی مجلس دهم با دولت یازدهم می‌تواند اتفاق‌های مبارکی را در اقتصاد ایران رقم زند. اقتصاد ایران به دلیل سیاست‌های غلط اقتصادی در دولت‌های پیشین و تحریم‌های 12 ساله در انزوا قرار گرفت و پس از برجام زمینه‌ها برای خروج از رکود و ایجاد رونق در اقتصاد ایران فراهم شده است. از این رو، نقش مجلس دهم برای رسیدن به رشد اقتصادی بسیار پر اهمیت است چراکه اقتصاد ایران برای رشد نیاز به منابع مالی دارد و منابع مالی داخلی نمی‌تواند ما را به رشد 6 تا8 درصدی برساند از این رو باید با برنامه‌ریزی و تصویب قوانین جدید در زمینه سرمایه‌گذاری خارجی و حذف برخی از قوانین دست و پاگیر از سوی مجلس، راه برای رشد اقتصاد ایران فراهم شود.

برای رسیدن به رشد و پیشرفت اقتصادی همسویی و همدلی مجلس با دولت بیش از هر چیز دیگری اهمیت دارد.  انتخابات مجلس دهم و ورود نمایندگان موافق سیاست‌های اقتصادی دولت نشانه خوبی برای خروج از رکود اقتصادی است از این رو مجلس دهم باید تمام توان خود را برای هماهنگی و همدلی در جهت برداشتن موانع اقتصادی و گشودن راه‌های تازه برای رشد و توسعه فراهم کند.

ایران در آستانه یک تحول اقتصادی است. با لغو تحریم‌ها و اجرای برجام، فصل تازه‌ای در اقتصاد ایران آغاز شده است و قرار است تا با همراهی ملت و دولت راه تازه‌ای برای خروج از رکود و ایجاد رونق فراهم شود. بی‌تردید مجلس با ترکیب فعلی می‌تواند در توسعه‌یافتگی اقتصاد نقش مهمی ایفا و راه را برای اجرای سیاست‌های اقتصادی دولت فراهم کند. در مجلس فعلی به دلیل ناهمگونی، بسیاری از برنامه‌های اقتصادی دولت در نیمه راه متوقف شده است از این رو مجلس دهم می‌تواند با وضع قوانین جدید راه را برای رشد و توسعه اقتصادی با سرمایه‌گذاری خارجی و ایجاد امنیت اقتصادی فراهم نماید.

سرمایه‌گذار خارجی با ایجاد امنیت و سودآوری وارد بازار ایران می‌شود. اجرای برجام راه را برای انجام معاملات و قراردادها فراهم کرده است اما برخی از قوانین هنوز به صورت شفاف از سرمایه‌گذار خارجی و سرمایه او دفاع نمی‌کند. از این رو، مجلس دهم با وضع قوانین جدید می‌تواند گام مهمی در جذب سرمایه‌های خارجی جهت رشد اقتصادی داشته باشد.

شکی نیست که سرمایه‌های خارجی می‌تواند یکی از منابع مهم ما برای ایجاد رونق باشد اما سرمایه‌گذار باید از نظر قانونی امنیت کامل داشته باشد تا در صورت تحولات سیاسی و یا اقتصادی، سرمایه او به خطر نیفتد از این رو نقش نمایندگان مجلس دهم در تصویب قوانینی که بتواند به دولت در اجرای سیاست‌های اقتصادی کمک کند بسیار پر رنگ است.

دولت برای رشد اقتصادی نیاز دارد تا از نقش و تصدی خود بکاهد و به بخش خصوصی بیشتر اهمیت دهد. دولت باید در برنامه‌های سال آینده، نگاه حاکمیتی خود را بر اقتصاد تسری دهد و از ورود مستقیم خودداری کند در تحقق این مهم نیز مجلس می‌تواند به دولت با وضع قوانین جدید یاری رساند.

 مجلس دهم با همدلی و همزبانی با دولت تدبیر و امید می‌تواند گام‌های موثری در رشد اقتصاد ایران بردارد. برخی از قوانین اقتصادی در چندین دهه قبل مصوب شده است و با توجه به تغییر و تحول ساختاری نیاز اساسی به بازنگری و اصلاح دارد تا بتواند در جامعه امروز نقش فعالی داشته باشد.

 قوانین اقتصادی نیاز به زبان ساده دارد. زبان برخی از قانون‌های موجود ساده نیست و ابهام و ایهام دارد و این ایهام‌گونگی زبان باعث تفاسیر چندگانه می‌شود. مجلس دهم می‌تواند در ساختار، زبان، شکل و محتوای قوانین اقتصادی بازنگری اساسی کند و با حذف و اضافات به دولت در توسعه اقتصاد ملی یاری رساند.

مجلس دهم می‌تواند با تمرکز بر تحقیقات و مطالعات گروه‌های تخصصی، به دولت در زمینه اصلاح ساختار اقتصادی یاری رساند و پیش‌نیاز‌ها و نیازهای اساسی تغییر و تحول را به او یادآوری کند. اقتصاد ایران برای جهش اقتصادی نیاز به تولید، اشتغال، صادرات، سرمایه‌گذاری و امنیت دارد. رسیدن به هر کدام از این شاخصه‌های اساسی نیاز به همراهی مجلس دارد. نمایندگان مجلس می‌توانند با بررسی اوضاع و احوال اقتصاد ایران دریابند که ایران آماده یک تحول اقتصادی بزرگ است اگر بتواند از فرصت‌های پس از برجام به خوبی استفاده کند.

مجلس دهم با دوراندیشی و تدبیر لازم، نباید درگیر پاره‌ای از مسائل حاشیه‌ای سیاسی شود و زمان را هدر دهد بلکه باید با شناسایی نیازهای واقعی اقتصاد ایران برای رسیدن به رشد بالاتر از 6 درصد زمینه را برای محقق‌شدن فراهم کند.

ایران امروز نیاز به جدل‌های سیاسی ندارد این جدل‌ها در عصر پساتحریم جز فرسودگی ره‌آورد دیگری برای ملت نخواهد داشت بلکه باید تمام تمرکز نمایندگان مجلس، همراهی با دولت در اصلاح ساختار اقتصاد ایران باشد تا همه مردم بتوانند از این فرصت طلایی برای رشد و شکوفایی اقتصاد ایران بهره‌مند شوند.

 تجربه تاریخی نشان می‌دهد که بحث و جدل‌های سیاسی در مجلس، گاه سبب می‌شود هدف مشترک نمایندگان مجلس فراموش شود. همه نمایندگان ملت به رفاه، امنیت، آسایش و آرامش، بهبود وضعیت معیشتی، اشتغال‌زایی، پایین‌آمدن تورم، افزایش قدرت خرید مردم، رشد نقدینگی و خروج رکود از اقتصاد می‌اندیشند پس باید در گام نخست در سال آینده ابتدا با همدلی و همراهی اقتصاد ایران را که در آستانه یک تحول بزرگ ملی است یاری رسانند سپس می‌توانند از مجلس برای پرداختن به دیدگاه‌های سیاسی بهره گیرند. همدلی و همزبانی دولت و مجلس می‌تواند اتفاق‌های مبارکی را در اقتصاد ایران رقم زند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.