وبلاگ رسمی روزنامه آسیا

وبلاگ رسمی روزنامه آسیا

مجموعه مقالات رسمی روزنامه آسیا در زمینه اقتصاد و سیاست
وبلاگ رسمی روزنامه آسیا

وبلاگ رسمی روزنامه آسیا

مجموعه مقالات رسمی روزنامه آسیا در زمینه اقتصاد و سیاست

ژانویه پایان تحریم‌های لرزان ، حسن فتحی





بارها اعلام شد که راه اجرای برجام از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گذرد و با تائید آژانس راه برداشتن تحریم‌ها هموار شده و زمینه مساعدی برای همکاری و تعامل با جامعه جهانی فراهم خواهد شد. در این ارتباط گزارش اخیر آمانو، رئیس کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که با استقبال تهران و واشنگتن مواجه شد، همراه با سخنان ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا موید این مساله است که همه دست به دست هم داده‌اند تا موانع از سر راه اجرایی‌شدن کامل برجام برداشته شده و با لغو تحریم‌ها فصل جدید همکاری بین ایران با جهانیان آغاز شود.

در مدتی که از توافق وین می‌گذرد دو مساله مورد توجه قرار داشته که در روزهای گذشته آثار مثبت آنها آشکار شده است. مساله اول اعلام این موضوع از سوی جان کری، وزیر خارجه آمریکا بود که آینده برنامه هسته‌ای ایران برای ما مهم است و موضوع دوم جایگاه و موقعیت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بود که هر دو مساله در این روزها تائید شدند، لذا از این پس باید در انتظار سال جدید میلادی بود تا گام‌های نهایی برای برچیده‌شدن تحریم‌ها برداشته شود.

اجرای برجام با توجه به گستردگی تعهدات طرفین نیاز به زمینه‌سازی و فراهم ساختن زیرساخت‌هایی دارد که در این مدت به تدریج آماده شده و با توافق طرفین و برداشتن گام‌های اساسی، موانع برطرف گردیده و همه در انتظار لغو رسمی تحریم‌ها هستند. سخنان وزیر انرژی آمریکا در این رابطه جالب توجه بوده و نشانه تعهد طرفین به مسائلی است که قبلا درباره آنها توافق شده بود. وی صراحتا بر این مساله تاکید می‌کند که ما متعهد به لغو تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران هستیم. در همین ارتباط رضا نجفی، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز اعلام کرده که معاون مدیرکل آژانس اعلام داشته از نظر آژانس، نقشه راه پایان یافته و هیچ نیازی به اقدامات جدید و نقشه راه دوم نیست.

برداشتن موانع که زمانی از سوی دلواپس‌نمایان بزرگنمایی شده و اقدامی دور از ذهن به نظر می‌رسید، امروز به مساله‌ای عادی تبدیل شده و همه طرف‌ها بر آن تاکید کرده و در سایه همکاری و تعامل ایران و گروه 1+5 در آستانه پیوستن به تاریخ است. به این ترتیب بار دیگر دستاوردهای دیپلماسی آشکار شده و ناکامی مساله‌سازها و آنهایی که حامی آشکار و نهان تحریم‌ها هستند، اثبات می‌شود. به همین دلیل در روزهای آینده باید در انتظار برداشتن گام‌های اساسی در راه نزدیکی هرچه بیشتر دیدگاه‌ها و تقویت تعامل باشیم. تعاملی که می‌تواند تنش را به دوستی و همزیستی در صلح تبدیل کند.

  

  

 

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.