وبلاگ رسمی روزنامه آسیا

وبلاگ رسمی روزنامه آسیا

مجموعه مقالات رسمی روزنامه آسیا در زمینه اقتصاد و سیاست
وبلاگ رسمی روزنامه آسیا

وبلاگ رسمی روزنامه آسیا

مجموعه مقالات رسمی روزنامه آسیا در زمینه اقتصاد و سیاست

عصر جدید نفتی ایران ، حسن فتحی





کنفرانس رونمایی قراردادهای نفتی ایران، امروز در تهران آغاز به‌کار می‌کند. در این کنفرانس که باید آن را آغاز عصر جدیدی در روابط ایران با جهان به‌حساب آورد، دیدگاه‌های جدید ایران در زمینه چگونگی تعامل و توافق با سازمان‌های نفتی جهان مورد بررسی قرار گرفته و در حقیقت نقشه راه نفتی ایران پساتحریم و پساتوافق رونمایی خواهد شد.

حضور بزرگان نفتی جهان در تهران که نشان از نگاه مثبت آنها به تحولات ایران و سرمایه‌گذاری در آن دارد، گویای این واقعیت است که آینده نفت‌وگاز ایران پربار بوده و می‌تواند برای دو طرف مثبت و قابل‌ اتکا باشد. زیرا صنعت نفت ایران نیاز به نوسازی داشته و نوسازی نیز بدون جذب سرمایه‌‌های داخلی و خارجی امکان‌پذیر نمی‌باشد. به همین دلیل در اجلاس امروز، کمپانی‌هایی از 45 کشور جهان شامل 335 شرکت داخلی و خارجی حضور دارند که گویای حساسیت اوضاع و جایگاه ویژه صنعت نفت ایران دارد دارا‌ی قدمتی بیش از یک قرن است.

ایران از زمانی که نخستین چاه نفت آن در مسجدسلیمان به نفت رسیده و قدم به عرصه استخراج و تولید طلای سیاه گذاشت، تا حال حاضر که از کشورهای عمده در این زمینه محسوب می‌شود همواره سعی داشته حضوری فعال در صحنه انرژی جهانی داشته و موقعیت خود را حفظ کند، اگرچه در سال‌های اخیر بنا به دلایلی این موقعیت خدشه‌دار شده و ایران جایگاه و موقعیت خود را در اوپک و بازار‌های نفت از دست داده اما در عصر جدید در صدد است با تجدیدنظر در قراردادها و شرکای نفتی وضعیت را به نفع خود تغییر دهد.

ایران از کشورهای بنیانگذار اوپک بوده و حتی اولین دبیرکل آن نیز یک ایرانی بود. سال‌ها سایه ایران بر سر اوپک سنگینی می‌کرد ولی در سال‌های اخیر شرایط به ضرر ایران تغییر کرده و تحریم‌ها و فشار‌ها زمینه‌ساز قدرت گرفتن کشورها و سازمان‌هایی شد که با ایران زاویه دارند.

امروزه دولت ایران مصمم است به آن شرایط ناگوار خاتمه داده و در فصل جدیدی که آغاز شده با رونمایی در قراردادهای جدید نفتی، این واقعیت را اثبات کند که مایل به ادامه وضعیت و شرایط نابرابر پیشین نیست. آنچه در این کنفرانس حاصل شود با توجه به تلاش دولت و دست‌اندرکاران صنعت نفت می‌تواند به تثبیت جایگاه ایران و تغییر شرایط به نفع تهران منجر شود. ایران چندی پیش از قول وزیر نفت اعلام کرده بود که ایران در تلاش است حضوری جدی‌تر در بازار داشته و با تجدیدنظر در سیاست‌هایش به تاثیرپذیری در بازار و اوپک خاتمه بدهد. به همین دلیل باید اعتراف کرد که شرایط جدید، مناسبات جدید را در پی داشته و مناسبات جدید نیز روابط جدیدی را می‌طلبد. شرایطی که باید از دل همین کنفرانس و هم‌نشینی‌ها و هم‌فکری‌ها بیرون بیاید.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.