وبلاگ رسمی روزنامه آسیا

وبلاگ رسمی روزنامه آسیا

مجموعه مقالات رسمی روزنامه آسیا در زمینه اقتصاد و سیاست
وبلاگ رسمی روزنامه آسیا

وبلاگ رسمی روزنامه آسیا

مجموعه مقالات رسمی روزنامه آسیا در زمینه اقتصاد و سیاست

کارت اعتباری با کدام پشتوانه؟ - حسن فتحی

گفته شده که از هفته آینده قرار است کارت اعتباری خرید کالا در اختیار متقاضیان قرار بگیرد. آنچه در این راستا اجرایی خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود با استقبال 10 میلیون نفری مواجه شود، از اقدامات دولت در ارتباط با بسته خروج از رکود است که چندی پیش ارائه شد و با انتقاد‌هایی نیز همراه بود.

یکی از واقعیت‌های غیر قابل انکار این است که دولت در راه مقابله با تورم و وضعیت نابسامان اقتصادی که به ارث رسیده از دولت پیشین است، روندی را پیش گرفت که با وجود اینکه با مهار تورم همراه بود اما جامعه را دچار رکودی کرد که حتی با اعتراض 4 تن از وزرا مواجه شد. در این راستا ارائه بسته خروج از رکود در قالب دو حرکت وارد فاز اجرایی شد که وام خرید خودرو و اعطای کارت اعتباری خرید کالا از آن جمله است.

اعطای وام خودرو که با استقبال شتابزده مردم مواجه شد با ضعف‌هایی همراه بود که هر روزی که می‌گذرد بیش از پیش آشکار می‌شود. مساله مالیات ارزش افزوده و برخی محدودیت‌ها و مقررات در نظر گرفته شده برای متقاضیان نشان از این مساله دارد که یا در مقوله مزبور تمامی زیر و بم‌ها مورد توجه قرار نگرفته بود یا اینکه به دلیل شتابزدگی نقاط ضعیف دیده نشده بود.

مساله اعطای کارت اعتباری خرید کالا قابل توجه بوده و می‌تواند راهگشا باشد اما یک واقعیت را نباید فراموش کرد که اگر هدف، خارج کردن صنایع و بازار از رکود است این روند در صورت تصحیح ضعف‌ها می‌تواند قابل قبول باشد ولی در صورتی که اعطای کمک به مردم مورد توجه باشد، موارد مهم‌تر و تاثیرگذارتری وجود دارد که به مراتب از اعطای وام خرید خودرو یا کارت اعتباری خرید کالا حائز اهمیت بیشتری هستند که در این رابطه می‌توان به وام ازدواج اشاره کرد.

ایران از کشورهایی است که با معضل ازدواج مواجه است، به‌طوری که درصد قابل قبولی از ازدواج‌ها یا به طلاق منجر می‌شود یا اینکه شکل نمی‌گیرد. دلیل اصلی پیدایش این وضعیت نیز مشکلات اقتصادی و مالی است که گریبان جوانان و خانواده‌ها را گرفته و آنها را از ازدواج فراری داده است، به طوری که گفته می‌شود 5/1 میلیون نفر در انتظار وام ازدواج قرار دارند. به همین دلیل عده‌ای بر این باور هستند که ایجاد تسهیلات ازدواج بیش از وام خودرو یا خرید کالا تاثیرگذار بوده و می‌تواند راهگشا باشد، زیرا بالارفتن سن ازدواج یا افزایش بی‌رویه طلاق می‌تواند جامعه را با مشکلات و معضلاتی مواجه سازد که رشد اعتیاد و ولنگاری یکی از عوارض آن است.

این واقعیت را باید پذیرفت که در هر طرح و برنامه فراگیر اقتصادی باید جوانب مثبت و منفی به دقت مورد بررسی‌های کارشناسانه قرار گرفته سپس اجرایی شود تا اگر قرار است اقدامی صورت بگیرد، بدون ضایعات و عواقب نامساعد باشد. به همین دلیل انتظار می‌رود در مقوله اعطای کارت اعتباری خرید به گونه‌ای عمل شود که نقاط قوت آن بر نقاط ضعفش چربش داشته باشد. زیرا دولت برای اعتمادسازی نباید طرح‌ها و برنامه‌هایی ارائه دهد که علاوه بر اینکه نمی‌تواند باری از روی دوش ملت بردارد آنها را با مشکلات جدیدی مواجه سازد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.