وبلاگ رسمی روزنامه آسیا

وبلاگ رسمی روزنامه آسیا

مجموعه مقالات رسمی روزنامه آسیا در زمینه اقتصاد و سیاست
وبلاگ رسمی روزنامه آسیا

وبلاگ رسمی روزنامه آسیا

مجموعه مقالات رسمی روزنامه آسیا در زمینه اقتصاد و سیاست

نمایشگاه املاک و مستغلات، گامی موثر برای خروج از رکود، محمدرضا محمدی


 


آمار و ارقام نشان می‌دهد که اقتصاد مسکن در رکود بیمارگونه‌ای به سر می‌برد که عارضه‌های آن از مدت‌ها قبل شناسایی شده بود.

برای درمان رکود و خروج از وضعیت موجود و رسیدن به یک وضعیت مطلوب در اقتصاد مسکن، کارشناسان، تیم‌های اقتصادی دولت و وزارتخانه‌ها راهکارهای فراوانی ارائه داده‌اند که یکی از آخرین پیشنهاد‌ها در بسته خروج از رکود دولت تدبیر و امید، ارائه تسهیلات برای خرید مسکن است.

بی‌تردید وام مسکن با توجه به تصمیمات غیرکارشناسانه و غیرعلمی نمی‌تواند اقتصاد مسکن را از رکود خارج کند. آنچه که از سوی تیم اقتصادی دولت برای خروج از بحران و رکود اشاره شده است حتی نمی‌تواند یک مُسکن موقتی باشد.

تقاضا در بازار مسکن دارای لایه‌های پیدا و پنهان است که این تقاضا باید بر اساس جغرافیای محیطی، درآمد گروه‌های متقاضی، نرخ رشد قیمت و عوامل دیگر بررسی شود و براساس بررسی‌های کارشناسانه امکان ارائه تسهیلات بانکی فراهم شود.

بنابراین، پیشنهاد برخی از کارشناسان مبنی بر الگوبرداری از بسته تسهیلات وام خودرو کاملا غیرحرفه‌ای است. از این رو پرداخت وام مسکن 40 تا 80 میلیونی برای همه متقاضیان مسکن در ایران بدون کارشناسی است و طبعا نمی‌تواند اتفاق خوبی را برای خروج از رکود فراهم کند.

در کنار تیم اقتصادی دولت تدبیر و امید، سازمان‌ها، نهاد‌ها و اصناف نیز به سهم خود در بهبود وضعیت بیمارگونه اقتصاد مسکن نقش دارند و در این میان نقش اتحادیه صنف مشاوران املاک بسیار ممتاز و درخور توجه است.

یکی از اشکالاتی که همواره در تصمیم‌های اقتصادی دیده می‌شود، به‌کارگیری نیروهای غیرمتخصص و بدون تجربه در تصمیم‌گیری سیاست‌های خرد و کلان اقتصادی است. طبیعی است هر گاه تصمیم‌گیرندگان از ماهیت و هویت نزدیک‌تری به موضوع برخوردار باشند و موضوع را از نزدیک لمس کنند بالطبع تصمیمات کاربردی‌تری را ارائه خواهند کرد.

اتحادیه مشاوران املاک تهران به عنوان یک نهاد سختکوش همواره بر آن است تا بتواند به سهم خود در ایجاد فضای مناسب خرید و فروش و سامان‌بخشی عرضه و تقاضا نقش داشته باشد.

از مجموع فعالیت‌های ثمربخش و دلسوزانه این نهاد می‌توان به برگزاری نمایشگاه بین‌المللی و تخصصی املاک و مستغلات اشاره کرد که گرچه از دید برخی از افراد یک رویداد صنفی است اما از آنجایی که این رویداد با شناسایی و تشخیص علت‌های تغییر وضعیت خرید و فروش املاک در سال‌های اخیر و ارائه پیشنهادهای کارشناسانه اتفاق می‌افتد، می‌تواند بستر مناسبی برای تغییر وضعیت اقتصاد مسکن باشد. بنابراین همراهی و یاری‌رسانی در شکل‌گیری و اجرای این برنامه می‌تواند به سهم خود در خروج از رکود موثر باشد.

برخی از پیمانکاران با دانش نوین ساخت و ساز آشنا نیستند. نمایشگاه بین‌المللی املاک و مستغلات می‌تواند بستر مناسبی برای آشنایی و استفاده از تکنولوژی‌های نوین ساختمانی برای کاهش هزینه و زمان در ساخت و ساز باشد. طبعا اگر این رویکرد به صورت عمومی به جریان بیفتد می‌تواند بار مالی زیادی را از دوش اقتصاد بردارد.

همچنین رویکرد برخی از مشاوران املاک با مقوله خرید و فروش کاملا سنتی است. نمایشگاه املاک و مستغلات امکانی را فراهم می‌کند تا کسانی که علاقه‌مند به فراگیری اصول بازاریابی و فروش نوین باشند، از این طریق بتوانند گام‌های موثری را در خرید و فروش بردارند.

همچنین معرفی فرصت‌های مناسب سرمایه‌گذاری در بخش مسکن می‌تواند محمل خوبی برای تغییر وضعیت بیمارگونه مسکن ایران باشد. جذب سرمایه‌های خارجی و هدایت آن به بخش مسکن داخلی می‌تواند راهگشای بسیاری از ناهمواری موجود در صنعت ساختمان و اقتصاد ضعیف آن باشد.

سومین نمایشگاه بین‌المللی املاک و مستغلات با اهداف و رویکرد فرهنگی و اقتصادی در اسفند ماه 94 به همت اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران برگزار خواهد شد.

نقش فعال و موثر مدیریت اتحادیه در ایجاد فضایی متوازن برای رشد، توسعه و معرفی ساختار و عملکرد صنعت ساختمان بسیار چشمگیر و ارزشمند است.

این نمایشگاه که دارای کارکردهای مختلف اجتماعی و اقتصادی است، می‌تواند نقش موثری در شکوفایی اقتصاد مسکن داشته باشد.

اتحادیه مشاوران املاک در سال 94 با توجه به رکود حاکم بر اقتصاد مسکن، نقش و وظیفه مهم‌تری در بهبودبخشی و سامان‌دادن به وضعیت خرید و فروش دارد. بر همین مبنا اتحادیه با آسیب‌شناسی ادوار قبل و شناسایی نقاط ضعف و قوت و تشخیص راهکارهای عملی و موثر نمایشگاه در رشد و توسعه اقتصاد مسکن بر آن است تا اتفاق مبارکی را در اسفندماه رقم زند و راه را برای شکوفایی صنعت ساختمان در ایران فراهم کند.

حضور شرکت‌های ساختمانی، انبوه‌سازان، تعاونی‌های مسکن، مشاوران مسکن، طراحان و مهندسان و شرکت‌های خارجی امکان مناسبی برای بهبودبخشی وضعیت فعلی و جذب و هدایت سرمایه‌ها در بخش مسکن ایران است.

بی‌شک این نمایشگاه با مدیریت خلاقانه و توانمند درصدد است تا زمینه‌های ایجاد توازن و پایداری را در قیمت‌‌ها فراهم کند و به شفاف‌سازی عملکرد بازار مسکن یاری رساند.

سومین نمایشگاه املاک و مستغلات امکانی است برای همه کسانی که در حوزه صنعت ساختمان فعالیت می‌کنند و می‌توانند ضمن آشنایی با آخرین تحولات و توانمندی‌های صنعت ساختمان ایران برای رسیدن به اقتصادی پایدار در مسکن بکوشند.

 سیاست اتحادیه املاک بر پایه رشد و شکوفایی اقتصاد مسکن شکل گرفته است، بنابراین کوشش اصلی ایجاد زمینه‌های لازم برای رسیدن به هدف غایی است که همانا خروج از رکود اما به شکل عملی و کاربردی است.

 مدیریت اتحادیه بر آن است تا ضمن معرفی فرصت‌های ارائه تسهیلات ویژه فروش املاک و معرفی بازار تهاتر در زمان نبود نقدینگی و فروش ویژه بر پایه سازوکارهای مختلف، شرایط را برای خروج از رکود مسکن فراهم کند.

معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری، شناسایی ابزارهای نوین بازاریابی و فروش، معرفی روش‌های صنعتی‌سازی، ارتقای سطح کیفیت ساخت و ساز با تکنولوژی و فناوری‌های نوین، معرفی شرکت‌های انبوه‌ساز موفق، در کنار معرفی بازار تهاتر و فروش ویژه املاک از جمله دستاوردهای نمایشگاه املاک و مستغلات خواهد بود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.