وبلاگ رسمی روزنامه آسیا

وبلاگ رسمی روزنامه آسیا

مجموعه مقالات رسمی روزنامه آسیا در زمینه اقتصاد و سیاست
وبلاگ رسمی روزنامه آسیا

وبلاگ رسمی روزنامه آسیا

مجموعه مقالات رسمی روزنامه آسیا در زمینه اقتصاد و سیاست

برجام در جاده لغو تحریم‌ها، حسن فتحی




ایران و گروه 1+5 دو ماه سخت را از روز تصویب تا روز اجرای برجام در وین آغاز کردند که به گفته مقامات وزارت امور خارجه برای آماده‌سازی کشور در راستای اجرایی‌شدن برجام از اهمیت بسیاری برخوردار است. در این راستا نشست مشترک ایران با گروه 1+5 در 2 ماه آینده خبرساز خواهد بود؛ به این دلیل که در این مدت سازمان انرژی اتمی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید در تعامل با یکدیگر، اجرایی‌شدن برجام را از سوی ایران تائید کنند تا در روز اجرا زمینه مناسب برای حرکت در مسیر لغو تحریم‌ها آغاز شود.

از روزی که وین شاهد امضای توافق بود مشخص شد که اجرایی‌شدن آن از مسیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گذرد و با تائید این نهاد بین‌المللی است که می‌توان محدودیت‌ها را برطرف کرده و راه را برای تعامل هموار کرد.

ایران و 6 کشور قدرتمند جهانی طی مذاکراتی که چندین ماه به طول انجامید، تعهداتی را پذیرفته و ناگزیر به برداشتن گام‌هایی شدند تا زمینه را برای اجرایی‌شدن برجام آماده سازند.

در این شرایط آنهایی که مایل به بازگشت آرامش به اقتصاد و سیاست نبوده و از تنش و مساله‌سازی جانبداری کرده و به قولی دلال تحریم بودند، باز هم آرام ننشسته و در صدد القای این مساله برآمده‌اند که برجام نه‌تنها راهگشا نیست، بلکه تعهدآور بوده و می‌تواند مشکل‌آفرین باشد. این گروه یا معنا و مفهوم مذاکره و تعامل را نمی‌فهمند و یا اینکه با وارونه جلوه‌دادن واقعیت‌ها در تلاش هستند تلاش‌ها و کوشش تمامی دست‌اندرکاران را بی‌ارزش جلوه دهند.

ایران برای غلبه بر مشکلات به وجود آمده از پرگویی‌ها و بی‌درایتی‌ها، راه گفت‌وگو را پیش گرفته و در عمل هم نشان داده که به تعهداتی که طی مذاکرات پذیرفته، پایبند بوده و مایل به اجرای آنهاست. امروزه زمان اجرای تعهدات از سوی دو طرف توافق است که ناظر آن آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است، زیرا اعتمادسازی از مسیر این آژانس می‌گذرد و باید به تائید این نهاد برسد.

ایران و گروه 1+5 در عمل نشان دادند که دیپلماسی، برتر و قابل اعتمادتر از هر نوع برخورد دیگر بوده و از این طریق بهتر و آسان‌تر می‌توان به مقصد رسید. آنهایی که بر طبل جنگ و درگیری می‌کوبند، یا واقعیت‌ها را درک نمی‌کنند و یا اینکه از آشفته‌شدن اوضاع بهره‌مند شده و منافعشان تضمین می‌شود.

این واقعیتی انکارناپذیر است که در دو ماه آینده نیاز به همدلی و همراهی بین دولت و ملت، بیش از پیش راهگشا و ضروری است تا روز تصویب با موفقیت به روز اجرا متصل شده و ایران، عصر جدید بدون تحریم را باقدرت آغاز کند.

نظرات 1 + ارسال نظر
fgfggc دوشنبه 27 مهر 1394 ساعت 20:58 http://xvbfh

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.